Bagskærm på Renault 8 Major 1964.
Her er skærmen blæst færdig. Sodablæsningen
afslører, at der skal gang i pladearbejdet hvis
skærmen atter skal tilbage i brug.
Nærbillede af en gennemtæring. Bemærk at
Sodablæsningen kun fjerner overfladerust.
Dybtsiddende rust passiveres, men fjernes
ikke. Sodablæsningen er så skånsom, at selv
den svækkede tynde plade, der delvist er
rustet væk, ikke beskadiges yderligere. Hullet
bliver ikke større eller deformeret. Det kan
ses på skærmen at der tidligere har været
slebet på det omkringliggende område. Det
grønlige skær, som metallet har fra fabrikken
af, er væk.
Dør på Renault 8 Major 1964
før blæsning.
Halvdelen er her blæst. En tydelig tidligere
reparation i venstre hjørne af fordøren
kommer til syne. Der er tinspartlet i
området. Sodablæsning fjerner plastik
padding og andre typer af spartel, men ikke
tinspartling eller metalbaserede
sparteltyper.
Begge døre og panelet er blæst
færdigt. Dørhåndtag i krom, vinduer,
gummilister og pyntelister på døren har
ikke været afdækket eller afmonteret.
De har ikke taget skade.
Nærbillede af venstre nederste hjørne på
bagdøren og panelet. Her er tydelige
gennemtæringer. Det er efter
Sodablæsningen nemt at vurdere
omfanget af skaderne.
Forskærm før blæsningen. Skærmen viser
sig at være lavet af glasfiber.
Sodablæsningen er ideelt til at fjerne
maling fra glasfiber. Man kan gå roligt til
værks og kun fjerne maling ned til gelcoat
laget. Det kræver dog erfaring og
håndelag. Når man tager for hårdt fat,
kommer men nemt gennem gelcoaten og
ned i fiberlagerne.
Forskærm i glasfiber halvt blæst
færdigt.
15"" fælg på Renault 8 Major før
blæsningen. Fælge kan nemt blæses mens
dækket stadig sidder på hvis det ønskes.
Gummiet bliver ikke påvirket.
Fælgen er nu blæst ren. Den er klar til
en mild kemisk rust transformering. Rust
transformering er en service som Dansk
Sodablæsning også tilbyder.
Elektrokemisk omdannes rust til en
stabil overflade, der er klar til maling.
Lynrust forekommer ikke og der er
fuldstændig rustbeskyttelse.
Renault 8 Major 1964 lagt om på siden
før blæsningen. Dansk Sodablæsning
råder over udstyr, så vi kan tippe alle
størrelser af biler rundt. Det er
betydeligt mere effektivt at arbejde på
bilen på denne måde, fremfor en
konventionel lift.
Her er øverste midterstykke blæst rent.
Pladedelen står præcis som før den fik sit
første lag beskyttelse. Sodablæsning af
undervogne giver et meget smukt resultat,
uden den foregående mekaniske afskrabning,
der er nødvendig ved sandblæsning. Det er
dog sjældent den mest økonomiske form for
afrensning her. Det skyldes at gummilaget i
undervognsbehandlingen ikke er helt så
modtageligt for Soda´en. Partiklerne
reflekteres uden at eksplodere, som normalt
når de rammer en hård overflade. Det betyder
at forbruget af Soda bliver større. Derfor skal
det overvejes hvor gummibaseret
undervognsbehandlingen er. Alternativt kan
man vælge at blæse de store flader og så
bruge mekanisk afrensning der hvor Soda´en
ikke bider direkte.
Nærbillede af det blæste område før
blæsningen påbegyndes. Det kan
tydeligt ses at undervogns-
behandlingen er tyk og meget
gummibaseret. Mere oliebaserede
undervognsbehandlinger er velegnede
til Sodablæsning. Soda´en opløser
simpelthen olie.
Nærbillede af det afrensede område.
Der er ingen pladedeformering eller
tyndslidning, som der ses ved
sandblæsning eller glasblæsning.
Motorskjold fra samme bil. Her er der mere
oliebaseret undervognsbehandling. Dette
egner sig godt til Sodablæsning.
Nærbillede af motorskjoldet efter
blæsningen. Der var meget skjult rust
under rustbeskyttelsen. Skjoldet er nu
klar til kemisk rust transformering.
Reservedelsdør til samme bil. Den
viser sig at være stort set
rustfri.